نوشته شده توسط : علی

www.jmshop.mihanblog.com

فروش فیلم با قیمتی استثنایی فقط با 300 تومان!



:: بازدید از این مطلب : 501
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : 3 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی
گروهی از محققان دانشگاه فودان در چین موفق به اختراع لامپی شده‌اند كه می‌تواند بوهای بد و نامطبوع را بدون آلوده كردن محیط زیست، از بین ببرد.
این لامپ فرابنفش و فاقد الكترود از سوی كمیسیون علوم و فن‌آوری شانگهای مورد ارزیابی قرار گرفته و قرار است در سرویس‌های بهداشتی عمومی، كارخانه‌های پاكسازی فاضلاب و سایر كارخانه‌های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
لامپ مزبور یك تخلیه كننده میكروموجی است كه می‌تواند امواج فرابنفش را با طول موج ۲۰۰نانومتر بیرون بفرستد.
نور حاصل از این لامپ در از بین بردن بوهای نامطبوع در محیط تاثیر دارد.


:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : 3 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی
دانشمندان لباس هوشمندی می سازند که از قابلیت منحصربفردی نظیر امکان وارد کردن دوشاخه تجهیزات الکتریکی به آن برای شارژ کردن آنها برخوردار است.
سازمان تحقیقات علمی و صنعتی استرالیا (CSIRO) بودجه هنگفت ۴/۴ میلیون دلار استرالیا را دریافت کرده تا ایده ساخت چنین لباس هایی را به واقعیت تبدیل کند.
دکتر آدام بست، دانشمند برجسته و محقق اصلی سازمان تحقیقات علمی و صنعتی استرالیا در این پروژه گفت: ما به دنبال آن هستیم تا فناوری های هوشمند را وارد صنعت تولید پوشاک کرده و از سیستم هایی نظیر مواد هادی به عنوان باتری، تجهیزات ذخیره سازی انرژی لرزشی و سیستم مدیریت الکتریسیته برای راه اندازی و شارژ تجهیزات الکترونیکی استفاده کنیم.
بر اساس گزارش اسپیس دیلی، دکتر بست ادامه داد: این لباس ها از نظر ظاهر هیچ تفاوتی با لباس های معمولی ندارند اما در درونشان قابلیت های فوق العاده و منحصربفرد نهفته است.
در این لباس جدید سیستم ذخیره سازی انرژی به گونه ای درنظر گرفته می شود که با به حرکت در آمدن لباس و بخش های مختلف آن، لرزش های به وجود آمده جمع آوری شده و به باتری قابل شارژی منتقل می شود تا در نهایت از انرژی الکتریکی ذخیره سازی شده برای شارژ و فعال کردن تجهیزات الکتریکی استفاده کرد

:: بازدید از این مطلب : 382
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 3 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی
یک شرکت انگلیسی اولین اورکت مجهز به Gps را با هدف ردیابی آسان کودکان تولید کرد.
شرکت "بلید رانر رامفورد" در اسیکس انگلیس که لباس های یک شکل پلیس و سرویس های امنیتی را تولید می کند، به تازگی لباسی را عرضه کرده است که امکان موقعیت یابی کسی که آن را پوشیده در همه نقاط دنیا فراهم می کند.
براساس گزارش آسوشیدتدپرس، این لباس به قیمت ۲۵۰ پوند (درحدود ۳۶۰ یورو) عرضه می شود و والدین برای پشتیبانی سیستم ماهواره ای "جی پی اس" باید به صورت ماهانه ۱۵ یورو پرداخت کنند. این پرداخت از طریق اینترنت و با رمز ورودی که خریدار هنگام خرید این لباس دریافت می کند، امکانپذیر است.
سیستم "جی پی اس " این لباس هر ۱۰۰ ثانیه یک بار موقعیت مالک خود را به روز می کند و با اتصال به رایانه والدین کودک از طریق سرویس "گوگل ارث" نقشه های ماهواره ای موقعیت کودک را در اختیار والدین قرار می دهد.
این لباس در پاسخ به درخواست والدینی تولید شده است که نگران رفت و آمد فرزندان دبستانی خود هستند.
برای کنترل موقعیت کودکان والدین مجبور نیستند که تمام روز را در مقابل رایانه بنشینند، بلکه این سیستم می تواند نقشه های ماهواره ای را از طریق "پیام کوتاه" به تلفن همراه و یا از راه ایمیل به رایانه های جینی موقعیت یاب "بلاک بری" ارسال کند.
همچنین می توان در جستجو و موقعیت یابی کودکان محدودیت هایی ایجاد کرد، برای مثال این سیستم می تواند به گونه ای تنظیم شود که تنها موقعیت فرزندان را هنگامی که از حیات مدرسه خارج می شوند و یا ساعاتی که دسترسی به آنها ممکن نیست اعلام کند.
سیستم "جی پی اس" این لباس بسیار ساده است، به طوری که یک فرستنده کوچک با باتری قابل شارژ که هر ۱۵ ساعت یک بار به طور خودکار برای شارژ در جیبی که داخل اورکت قرار دارد پیچیده می شود، کل این سیستم را تشکیل می دهد.


:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : 3 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی
دانش‌آموز مبتکر ایرانی، موس رایانه ویژه معلولان را با قابلیت کنترل توسط پاها اختراع کرد.
ناصر ابراهیمی مقدم دانش‌آموز مرکز آموزشی تیزهوشان شهید بهشتی اردبیل با همکاری فرزاد محبی دانش‌آموز مرکز سما موفق به اختراع موس ویژه معلولان شدند.
ابراهیمی مقدم هدف از ساخت این وسیله را ایجاد شرایط مناسب برای معلولان قطع دو دست و افرادی که در ناحیه دست دچار مشکلاتی هستند، دانست و گفت : این وسیله باعث میب شود معلولان بتوانند از رایانه استفاده کنند.
وی اضافه کرد : این موس برای کاربران معمولی، تایپیست‌ها و گیمرها نیز قابل استفاده بوده و باعث افزایش سرعت و سهولت در کاربری رایانه می‌شود. موس رایانه معلولان از دو بخش الکترونیکی ومکانیکی تشکیل شده است.
این دانش آموز گفت: در قسمت الکترونیکی دستگاه دو برد وجود دارد که یکی برد موس‌های توپی معمولی است و دیگری بردی است که در آن میکروکنترلر تعبیه شده است. در قسمت مکانیکی دو پد کار گذاشته شده که یکی برای ایجاد حرکت‌های نشانگر و مانور آن روی صفحه و پد دیگر برای انجام کلیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موس با پا به کار گرفته می‌شود و هیچگونه خستگی ایجاد نمی‌کند.
وی اضافه کرد : برای کار با این دستگاه، پا فقط از ناحیه مچ حرکت می‌کند و با فشارهای پا، دستورات از طریف میکروسوئیچ‌های تعبیه شده در پدهای موس به میکروکنترلر ارسال شده و سپس در صفحه نمایش رایانه اعمال می‌شود. طراحی دستگاه به گونه‌ای است که عملکرد آن از دقت بالایی برخوردار باشد.


:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 3 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

با سلام

امروزه خیلی ها در پی موفقیت هستند ولی به سختی می توانند به آن برسند در صورتی که

رسیدن به آن آسان است و چشم بصیرت می خواهد ، انسانها با قرار دادن خود در چندین

مسیر می خواهند به تمام اهداف خود برسند ، در اغلب اوقات نیز موفق نمی شوند ، تعین یک

هدف مشخص وواضح بهتر از هدف های زیاد است،وبهتر به نتیجه می رسد .

ادامه دارد....................



:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : 3 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

شطرنج به نوعی با تکنیک و ترکیب آمیخته شده است

۱ـ روشهای صحیح شروع بازی شطرنج

۲ـ تمرین بکار گیری تکنیک و ترکیب در پوزیسیون موجود در صفحه شطرنج

۳ـ استفاده از نقاط ضعف حریف مقابل وایجاد موقعیت مناسب

۴ـ گرفتن مساوی اجباری به وسیله محاصر ه کردن شاه حریف

۵ ـ عدم غافلگیر شدن از حریف در شروع بازی و وسط بازی شطرنج

* ـ موارد فوق جهت افزایش اطلاعات علاقمندان به ورزش فکری شطرنج می باشد./.

مطالب فوق ادامه دارند در هفته دیگر................



:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : 3 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

اشعه مادون قرمز معادل عبارت Infrared است که به نام تابش فروسرخ نیز شناخته میشود. این اشعه در علم فیزیک به قسمی از طیف امواج الکترومغناطیسی گفته می‌شود که طول موج آن‌ها بلندتر از دامنه نور مرئی و کوتاه ‌تر از دامنه امواج رادیویی باشند. همگی ما نیز با کاربردهای مادون قرمز آشنا هستیم. کاربردی ترین استفاده از اشعه مادون قرمز در کنترل از راه دور یا ریموت دستگاه های الکترونیکی نظیر تلویزیون است. همچنین با قابلیت Infrared در گوشی های تلفن همراه نیز آشنا هستید که توسط همین اشعه تبادل اطلاعات صورت میگیرد. هم اکنون قصد داریم ترفندی جالب را در زمینه کاربرد اشعه مادون قرمز برای شما بازگو کنیم که بسیار کاربردی نیز هست. همانطور که میدانید اشعه مادون قرمز با چشم انسان قابل روئیت نیست، چرا که گستره طول موج آن فراتر از طول موج قابل مشاهده انسان است. اما فرض کنید از ارسال اشعه مادون قرمز توسط دستگاه ریموت کنترل تلویزیون خود اطمینان ندارید و مطمئن نیستید که دستگاه به خوبی کار میکنید. حال چه باید بکنیم؟ چرا که با چشم خود نمیتوانیم این اشعه را مشاهده کنیم و از وجود آن مطمئن شویم. با استفاده از این ترفند میتوانید بدون نیاز به تجهیزات مخصوص مشاهده این اشعه به وجود آن پی ببرید.

برای اینکار شما فقط و فقط به یک دوربین دیجیتال که میتواند دوربین موجود بر روی موبایل تان نیز باشد نیاز دارید.
ابتدا دوربین را روشن کنید.
سپس دستگاه تولید کننده اشعه مادون قرمز که به عنوان مثال آن را دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون فرض میکنیم را در جلوی لنز دوربین قرار دهید.
اکنون کلیدهای روی ریموت کنترل را فشار دهید تا اشعه ساطع شود. اکنون صفحه دوربین را نگاه کنید!
خواهید دید که به محض تولید اشعه نور سفید درخشانی بر روی صفحه دوربین از جانب ریموت کنترل نمایان میشود!
این نور همان اشعه مادون قرمز تولید شده از جانب ریموت کنترل است با چشم انسان قابل مشاهده نیست و تنها به وسیله دوربین دیجیتال شما قابل روئیت است.
همچنین دقت کنید دستگاه ریموت کنترل شما باتری سالمی داشته باشد.

در توجیه علمی این موضوع میتوان گفت سنسور دوربینهای دیجیتال قادر به دریافت اشعه مادون قرمز است، در صورتی که چشم انسان تنها میتوان طول موجی معادل با 380 تا 750 نانومتر یا همان نور مرئی را درک کند.


:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : 3 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

سایت یاهو امکان بسیار جالبی برای کاربرانش در نظر گرفته است. این امکان بدین صورت است که کسانی که می خواهند علاوه بر یک ID که در سایت یاهو دارند، ID دیگری نیز داشته باشند با استفاده از این قابلیت یاهو تا شش ID مجازی برای خود بسازند و می توانند حتی با هر شش ID همزمان در یاهو مسنجر لوگین کنند. برای یادگیری این موضوع با ما همراه باشید.

برای اینکار:
به آدرس زیر در سایت یاهو مراجعه کنید:
https://edit.yahoo.com/config/eval_profile
از شما درخواست تأیید نام کاربری و پسورد خود در سایت یاهو خواهد شد.
دقت کنید که ID اصلی خود که قصد ساخت آیدی مجازی برای آن را دارید را وارد کنید.
پس از ورود به صفحه بعد، بر روی Manage your Yahoo! aliases در زیرمجموعه Account Settings کلیک کنید.
سپس بر روی Add an alias کلیک نمایید.
خواهد دید که فیلد جدیدی باز خواهد شد.
اکنون آیدی مجازی جدید خود را وارد نموده و روی Save کلیک کنید.
در صورتی که نام وارد شده مشکلی نداشته باشد و تکراری نیز نباشد، آیدی مجازی جدید ساخته شده و شما میتوانید از آن استفاده کنید.


:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : 3 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

با سلام به همشریان عزیز

 

سازنده ترین کلمه گذشت است آن را تمرین کن



:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : 3 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی

تاریخچه شطرنج

برخی معتقدند شطرنج ابداع ایرانیان است و برخی نیز آن را ابداع هندی‌ها می‌دانند. تاریخچه شطرنج به درستی معلوم نیست و اختراع آن را به یونانیان، رومیان، بابلی‌ها، سکاها، مصریان، یهودیان، ایرانیان، چینی‌ها و اعراب نسبت داده‌اند. آنچه که امروز مقبول است این که شطرنج در اصل هندی بوده و از آنجا به ایران آمده و از ایران به اعراب منتقل شده و از آنجا به اروپا رفته‌است.

در بارهٔ پیدایش شطرنج(چترنگ) چندین روایت موجود است که تنها تعداد کمی از آن‌ها معقول و باور کردنی هستند. در ادامه این روایت‌های مختلف را با هم بررسی می‌کنیم تا به روایت واحدی دست پیدا کنیم.

شاهنامه

اولین داستانی که بررسی می‌کنیم، داستانی است که ثعالبی در شاهنامهٔ معروف به ابومنصور نقل می‌کند. این داستان را فردوسی نیز در شاهنامه خود با تفصیل بیشتر آورده‌است. داستان از این قرار است که وقتی طلحند پسر نای هندی در جنگ با گو پسر عمو و برادر امی بر سر پادشاهی کشته شد، مادرش از غم او افسرده گشت. گروهی از دانشمندان برای سرگرم کردن مادر و نیز نشان دادن وضعیت جنگی که پسرش در آن کشته شد شطرنج را اختراع کردند.

ادبیات هند


از این داستان اگر به دلیل نبودن مدارک کافی بگذریم، در ادبیات کهن هند دو اثر وجود دارد که تا حدی قابل استناد هستند. در ادبیات هندی فقط دو اثر قابل قبول وجود دارد که در زیر به طور مختصر به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

    * نخستین مطلب مربوط به اوایل قرن هشتم میلادی است که به زبان سانسکریت و با نثری ساده نوشته شده‌است. سوباندهو(نام این نوشته) دربارهٔ حکومت اودایانا پادشاه واتسا و ملکه اش مطالبی نگاشته‌است. در بین این مطالب اشاره‌ای هم به مهره‌های شطرنج شده که دقیقا مشخص نیست این مطالب در مورد شطرنج امروزی است یا نوع دیگری از شطرنج، چرا که نوع دیگری نیز هست که با تاس بازی می‌شود.
    * نوشتهٔ دیگر مربوط به بانا نویسنده‌ای هندی است که ضمن شرح دادن چگونگی پادشاهی سری هارشا که در شمال هند حکومت می‌کرده‌است، اشاره‌ای به آموزش شطرنج در دربار او دارد. این نوشته در قرن هفتم میلادی نگاشته شده که کهن‌ترین نوشتهٔ مکتوب هندی در رابطه با شطرنج است.

 کارنامهٔ اردشیر بابکان


اکنون اگر دو سند قبلی را صددرصد قابل قبول بدانیم، از لحاظ قدمت در مقایسه با کارنامهٔ اردشیر بابکان که در آن به وضوح از بازی شطرنج سخن رفته و مورد قبول مورخین برجسته‌است حدود سه قرن قدیمی تر است. حتی اگر این طور فکر کنیم که کارنامهٔ اردشیر بابکان در زمان حکومت خسروپرویز(۶۲۸-۵۹۰ ِِِ میلادی) تنظیم و نوشته شده باشد، باز هم این کارنامه حدود یک قرن قدیم تر نوشته شده‌است. بنابراین با توجه به آن چه گفته شد و همچنین با جمع بندی عواملی که شرح آن‌ها گذشت، یعنی قدمت بیشتر اسناد تاریخی ایران، باید پذیرفت که شطرنج بدون تردید از ایران سر برآورده‌است.


اسناد تاریخی این نکته را روشن می‌کنند که ایران در پیش از اسلام برای پایه گذاری شطرنج گام‌های موثری برداشته بوده و حتی بعد از اسلام هم تا قرن شانزدهم میلادی استادان ایرانی سهم بسزایی در پیشرفت و گسترش شطرنج داشته‌اند.


 

آموزش شطرنج :

 صفحه

صفحهٔ شطرنج یک صفحهٔ مربع ۸ در ۸ خانه است یکی در میان سیاه و سفید هستند. ستون‌های عمودی روبه‌روی شطرنجبازان با حروف الفبا (از A تا H) و ردیف‌های افقی با اعداد (1 تا 8) مشخص می‌شوند.

۱۶ مهره‌ سفید در ۱۶ خانه دو ردیف یک و دو و ۱۶ مهره‌ سیاه هم در ۱۶ خانه دو ردیف هفت و هشت قرار می‌گیرند، صفحه حتما بایستی طوری قرار گیرد که اولین خانه سمت راست هر دو شطرنجباز سیاه باشد.

 



مهره‌ها

نام حرف نگاره
پیاده P PawnPawn
اسب N KnightKnight
فیل B BishopBishop
رخ R RookRook
وزیر (فرزین) Q QueenQueen
شاه K KingKing

• پیاده (سرباز)

• اسب؛ مدرنN - کلاسیک C (ایتالیایی)

• فیل؛ مدرن B - کلاسیک F (ایتالیایی)

• رخ ؛ مدرن R - کلاسیک T (ایتالیایی)

• وزیر(فرزین)؛ مدرن Q - کلاسیک D (ایتالیایی)

• شاه؛ مدرن K - کلاسیک R (ایتالیایی)

انواع مهره‌های این بازی هستند. شخصی برنده‌است که بتواند شاه حریف را با خطر زدن (کیش) مواجه کند به طوری که حریف راهی برای «رفع کیش» نداشته باشد.

پیاده

یا سرباز ضعیف‌ترین مهرهٔ بازیست که هر کدام از بازیکنان (سیاه یا سفید) ۸ عدد از آن دارند که در ردیف یکی مانده به آخر قرار می‌دهند. پیاده به جز حرکت اول که می‌تواند ۲ خانه مستقیم به جلو برود، بقیهٔ حرکتها را باید خانه به خانه انجام دهد.

پیاده بعد از رسیدن به آخرین ردیف در خانهٔ حریف بایستی به یک مهرهٔ دیگر (به جز شاه) بنا بر خواست بازیکن (که معمولاً وزیر است) تبدیل می‌شود. سرباز تنها مهره‌ای ست که به همان شکلی که حرکت می‌کند (مستقیم به جلو) مهرهٔ حریف را نمی‌گیرد بلکه مهره‌هایی را که در دو خانه چپ و راست خانه‌ جلوی خود هستند را بگیرد. در واقع سرباز مستقیم می‌رود و کج می‌زند.

همین طور پیاده تنها مهره‌ایست که فقط به سمت جلو پیش می‌رود و به این ترتیب ممکن نیست به خانه‌ پیشین خود بازگردد.


اسب

اسب مهره‌ای ست که به همراه فیل از آنها به عنوان سوار سَبُک یاد می‌شود. ارزش اسب برابر سه و نیم واحد پیاده‌است. حرکت اسب به صورت ۲ خانه به سمت‌های جلو، عقب، راست و چپ و یک خانه در جهت عمود بر آن (برای عقب و جلو به سمت‌های راست و چپ و برای راست و چپ به سمت‌های عقب و جلو) خواهد بود. یعنی اگر اسب ۲ خانه به سمت جلو رفت حرکت خود را با یک خانه‌ به چپ یا راست ادامه می‌دهد و در واقع مسیر را می‌شکندو حرکتش را به مانند حرف L لاتین انجام می‌دهد. اسب تنها مهره شطرنج است که مانعی برای حرکت او وجود ندارد و در صورتی که خانهٔ مقصد تحت اشغال نباشد، بدون هیچ مشکلی به آنجا برود. ( به اصطلاح می‌تواند بپرد.)

فیل (پیل)

فیل یکی از سوارهای سَبُک بازی شطرنج است که ارزش تقریبی آن برابر با سه و نیم پیاده ارزیابی می‌شود. فیل مهره‌ای است که می‌تواند به صورت اریب و در صورتی که مانعی نباشد یا خانهٔ مقصد مشغول نباشد، به طور نامتناهی به خانه‌ای در دوردست بنشیند. همانند اسب، هر طرف سیاه یا سفید ۲ فیل دارند که با توجه به چیدمان آنها در صفحه، یکی از آنها در خانهٔ سفید جای می‌گیرد و دیگری در سیاه.

از آنجا که مسیر اریب فیل همیشه دارای یک رنگ است خ، فیل سفید همواره محکوم به حضور در خانه‌های سفید است به همین دلیل یکی از فیل‌ها فیل سفید و دیگری فیل سیاه نامیده می‌شود.

رخ

رخ مهره‌ای قوی‌ در شطرنج محسوب می‌شود که حضور آن به ویژه در انتهای بازی راهگشاست. رخ به همراه وزیر «سوارهای سنگین» نامیده می‌شوند. هر بازیکن شطرنج ۲عدد رخ در اختیار دارد و در مجموع ۴ رخ در کل صفحه موجود است که هر کدام در یکی از چهار گوشهٔ صفحهٔ شطرنج (A۱, A۸, H۱, H۸) قرار می‌گیرند. رخ در شطرنج به صورت عمودی و افقی حرکت می‌کند و می‌تواند در صورت نبودن مانع یا اشغال خانهٔ مقصد، یک ستون یا یک ردیف کامل را هم طی کند.

وزیر (فرزین)

وزیرها قوی‌ترین مهره‌های شطرنج محسوب می‌شوند. قدرت یک وزیر برابر با ۹ پیاده ارزیابی می‌شود. وزیربه ۲ صورت اریب و مستقیم (عمودی یا افقی) حرکت می‌کند و به همان ترتیب مهره‌ای را می‌گیرد. هر یک از طرفین بازی شطرنج فقط یک وزیر دارند. وزیرها بین شاه و فیل قرار می‌گیرند یعنی وزیر سفید در خانهٔ D۱ و وزیر سیاه در همان ستون در خانهٔ D۸.

شاه

حیاتی‌ترین مهرهٔ بازی ایست که در واقع حضور تمام مهره‌های شطرنج برای دفاع از شاه خود و حمله یا تخریب مستقیم یا غیر مستقیم شاه حریف هست. شاه فقط می‌تواند به تمامی اطراف و خانه‌های مجاور خود برود. نکته‌های مهم در رابطه با شاه:

  • بین ۲ شاه همیشه باید لااقل یک خانه فاصله باشد.
  • در صورت این که شاه توسط هر یک از مهره‌های شطرنج (غیر از شاه حریف) مورد تهدید قرار گرفت، اصطلاحا کیش شده و ۳ راه (برای اسب ۲ راه) برای «رفع کیش» وجود دارد.
    • ۱-حرکت دادن شاه
    • ۲-گرفتن مهرهٔ تهدید کننده
    • ۳-گذاشتن مانع در مسیر تهدید مهرهٔ تهدید کننده شاه.

از آنجا که اسب مانعی برای حرکت نمی‌شناسد، بنا براین رفع کیش با حربه آخر امکان ندارد.


حرکتهای استثنایی در شطرنج

قلعهٔ شاه یا قلعهٔ کوچک

حرکتی که درصورت وجود شرایط زیر، شاه ۲ خانه به سمت رخ می‌رود و رخ به خانهٔ بعد از شاه و آن سمت دیگر شاه می‌رود. این حرکت حداکثر یک بار در بازی و در صورت برقراری ۳ شرط زیر انجام می‌شود: ۱-شاه و رخی که می‌خواهد قلعه برود تا آن لحظه حرکتی نکرده باشند. ۲- بین شاه و رخ هیچ مهره‌ای نباشد. ۳-شاه و محل عبور وی در هنگام انجام این حرکت نباید با خطر مهره‌ای از حریف رو به رو باشد.(در معرض کیش باشد.) اگر شرایط بالا برقرار بود، حرکت قلعه عبارت است از عبور شاه از خانهٔ مجاور خود به سوی رخ و قرار گرفتن شاه در خانهٔ بعدی و قرارگرفتن رخ در خانهٔ مجاور شاه (همان خانه‌ای که شاه از آن عبور کرده یا به اصطلاح «از رویش پریده»).

قلعهٔ وزیر یا قلعهٔ بزرگ

درست مانند قلعهٔ شاه‌است ولی در سمت دیگر، یعنی عمل قلعه رفتن با رخ سمت وزیر انجام می‌پذیرد.

آن پاسان

این لغت فرانسوی به معنی در حال حرکت است. به وقتی گفته می‌شود که سرباز می‌تواند در حرکتی که مقصدش سرباز حریف نیست، سرباز حریف را بگیرد.

اگر سرباز یکی از طرفین در ردیف پنجم خود (ردیف چهارم حریف) باشد و سرباز حریف در یکی از دو خانه چپ و یا راست آن باشد، می‌تواند به پشت سرباز حریف رفته و آن را بگیرد.


درجات شطرنج‌بازان

قدرت هر شطرنجباز با یک امتیازی موسوم به ریتینگ مشخص می‌شود. این عدد بر اساس بازیهای رسمی انجام شده هر بازیکن تعیین می‌شود و هر سه ماه یکبار توسط فیده منتشر می‌شود. هر یک از فدراسیون‌های ملی نیز ممکن است درجات خاص خود را داشته باشند که در آن کشور مورد پذیرش است.

درجه‌های شطرنج که توسط فدراسیون جهانی شطرنج اعطا می‌شود:
  • استاد بزرگ عنوانی‌ست که فیده از سال ۱۹۵۰ به شطرنجبازی که به بالاترین سطح مهارت در بازی رسیده‌است اعطا می‌کند. شرط اصلی احراز این عنوان رسیدن به ریتینگ ۲۵۰۰ است. گرچه در سال ۱۹۵۰ تنها ۳۹ نفر به دریافت این لقب مفتخر شدند. اما هم اکنون بیش از ۹۰۰ استاد بزرگ در سراسر دنیا وجود دارند. سرگئی کاریاکین از اوکراین با دست یابی به این عنوان در سال ۲۰۰۲ در حالی که فقط ۱۲ سال و ۷ ماه داشت جوانترین استاد بزرگ شطرنج تاکنون است.
  • استاد بین‌المللی
  • استاد فیده
  • استاد بزرگ زنان این عنوان برای بانوانی که در سطحی میان استاد فیده و استاد بین المللی قرار دارند در نظر گرفته می‌شود.
  • استاد بین المللی زنان
  • استاد فیده زنان

فهرست استادان شطرنج ایران

 

استاد بزرگ

  • احسان قائم‌مقامی
  • الشن مرادی ابدی
  • مرتضی محجوب
  • امیر باقری
  • شجاعت قانع

 

استاد بزرگ بانوان

شادی پریدر


:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : 3 مهر 1389 | نظرات ()